Ana içeriğe atla

Fuzuli : Hiphop'un Atası

Hiphop'ta millet ha bire birbirine laf sokmaya, kendini yüceltmeye çalışır. Gerçi bu insanoğlunun doğasında olan birşey var ama bunun en açık örneklerini hiphopta görebiliyoruz. Yakın zamanda ceza'nın kıraça sataşması, ayben'in azize'ye sataşması, eminem, meminem derken yani kısaca bu müziğin ruhunda var bu ve zaten böyle laf sokmalardan falan meydana geldiği iddia edilir durur. Bana görede dünyadaki ilk rapçi veya hiphopçı da fuzulidir. (şimdi fuzuliciler bana bir sürü protesto maili yazarlarmış :)) ) Şimdi ortaya bu tezi güçlendirecek fuzuliye ait bir kaç beyit atalım. İlk örnekte fuzulinin kendine rakip olarak gördüğü Ferhad'a nasıl hakaret ettiğini görüyoruz. Âciz olmuş yıkmağa âhıyla kûhu Kûhken Neylesin miskin anın aşkı hem ol mikdâr imiş. Dağları delen Ferhad, âhıyla dağı yıkmaktan aciz kalmış. Ne yapsın, zavallının aşkı ancak o kadarmış. (Ben olsam dağı delmeye uğraşmaz, bir "âh!" çeker, yerle bir ediverirdim.) Burda ise mecnuna giydiriyor :) Bende Mecnûndan füzûn aşıklık isti'dadı var. Âşık-ı sâdık benem Mecnûn'un ancak adı var. Bence macnundan daha fazla aşıklık istidadı var. Gerçek aşık benim. Ama malesef mecnunun adı çıkmış bir kere. Aşağıdaki beyitte ise ne mecnun bırakmış ne ferhad... Yazanda Vâmık u FerhA3a u Mecnûn vasfın ehl-i derd Fuzuli adını gördüm ser-i tomara yazmışlar. Dert ehli, (âşıkları anarak) Vâmık, Ferhad ve Mecnun'un âşıklıklarını yazarken görüdüm ki hepsinin üstüne Fuzuli adını yazmışlar. Bu kadar örnek şimdilik yeter.... İlerde fuzulinin ne kadar sadist bir kişi olduğunu ıspatlamaya çalışacam :)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Yazılımı Oluşturan Bileşenler Nelerdir?

Yazılımı oluşturan bileşenlerden daha önce söz etmiştik. Şimdi bu bileşenlerin neler oldukları üzerinde biraz duralım. Yazılımı oluşturan bileşenler = Mantık + Veri + Belge + İnsan + Program. Bu bileşenlerin az çok neler olduğunu, neleri kapsadığını biliyoruz ama biz yine de kıyısından köşesinden açıklayalım. Zaten bu yazıdaki asıl amaç yazılım bileşenlerinden belgelemenin yerini ve önemi (dökümantasyon) vurgulamak. Mantık = Yazılım herşeyden önce bir işin bilgisayar aracılığı ile yapılması amacına yöneliktir. Bu nedenle bilgisayarlaştırılmak istenen işin mevcut mantığı bir şekilde yazılıma da yansılıtılmak zorundadır. Veri = Her tür yazılım mutlaka bir veri üzerinde çalışmak durumundadır. Veri işlemeyen yazılımın geliştirilmesi söz konusu değildir. Söz konusu olan veri dış ortamdan alınabileceği gibi yazılımın içerisinde de üretilebilir. Zaten yazılımın temel amacı veriyi bilgiye dönüştürmektir. İnsan = Doğal olarak yazılımın insan bileşeni iki boyutludur. Yazıl

Leyse li'l-insâni illâ mâ seâ

"Leyse li'l-insâni illâ mâ seâ" derken Hudâ; Anlamam hiç meskenetten sen ne beklersin daha? Mehmet Akif Ersoy / Durmayalim Leyse li'l-insâni illâ mâ seâ : Necm Süresi 39. Ayet. [İnsan için ancak çalıştığı vardır.] Meskenet: 1 . Miskinlik, beceriksizlik. 2 . Yoksulluk, fakirlik. (Türk Dil Kurumu) Olay zaten yeterince acik. Yan gelip yatma kardesim. Calis. Bu misralar yazildigi donemde bu anlami tasiyordu fakat zaman ilerledikce baska bir gercegi de gozler onune seriyor.Gerci bu gercek cok kapsamli bir kac satirla anlatilabilecek bir sey degil kaldiki benim bilgim de buna yeterli degil zaten. Ben giris cumlelerini verebilirim gerisini arastirmak yaziyi okuyanlara kalmis. (Matrix gibi bisey oldu bu yaw. Neo'nun kahinle bulusup yanindan ayrildiktan sonra Morpheus ile konusma sahnesi.) Yani kisaca sunu demek istiyorum. Ben bu misrayi ilk okudugumda hic birsey anlamadim. Bu misralari anlayabilmek icin kuran mealine ve turkce sozluklere bakmak zorunda k

Yunus sen bu dünyaya niye geldin?

Göçtü Kervan Ah nice bir uyursun uyanmaz mısın Göçtü kervan kaldık dağlar başında Çağrışı tellallar inanmaz mısın Göçtü kervan kaldık dağlar başında Emr-i hac göçeli hayli zamandır Muhammed cümleye dindir imandır Delilsiz gidilmez yollar yamandır Göçtü kervan kaldık dağlar başında Yunus sen bu dünyaya niye geldin Gece gündüz Hakkı zikretsin dilin Enbiyaya uğramaz ise yolun Göçtü kervan kaldık dağlar başında Yunus Emre