Çanakkale'de vakit cuma vakti. Ağır hareketlerle abdest almak için hazırlanıyorum. Ellerimi yıkarken hemen yanıbaşımda abdest almaya çalışan 7-8 yaşlarındaki bir çocuğun beni izleyerek abdest almaya çalıştığını farkediyorum.
Yüzünü yıkıyor ve benim yüzümü yıkamamı bekliyor. Yüzümü yıkadıktan sonra kollarımı yıkamaya başlıyorum aynı zamanda göz ucuyla çocuğu takip etmeye çalışıyorum. Oda kollarını yıkamaya başlıyor. Beni taklit ediyor, benim yaptıklarımı yapıyordu...
İlk fark ettiğimde nedendir bilmem çok heyecanlanmıştım. Bu ilk heyecanı atlatmak biraz zor oldu. Bir hareket yapmadan önce bunun doğru bir hareket olup olmayacağını kırk kere düşünmeye başlamıştım. Daha sonra toparlandım ve çocuğa iyi bir örnek olmaya çalıştım elimden geldiği kadarıyla ama heyecandan başın mest edilmesiyle kulakların yıkanma sırasını karıştırmıştım. Bi ara durumu çocuğa izah etmek geldi içimden ama "nasıl olsa abdestin şartlarını tam olarak yerine getirdim" diye düşünerek ve karizmayı çizdirmemek adına bu düşünceden vazgeçtim.
Kışın dondurucu soğuğunda, buz gibi suyla alınan abdestten bile zor geldi bana...
Yazılımı oluşturan bileşenlerden daha önce söz etmiştik.
Şimdi bu bileşenlerin neler oldukları üzerinde biraz duralım.
Yazılımı oluşturan bileşenler = Mantık + Veri + Belge + İnsan + Program.
Bu bileşenlerin az çok neler olduğunu, neleri kapsadığını biliyoruz ama
biz yine de kıyısından köşesinden açıklayalım. Zaten bu yazıdaki asıl amaç yazılım bileşenlerinden belgelemenin yerini ve önemi (dökümantasyon) vurgulamak.
Mantık = Yazılım herşeyden önce bir işin bilgisayar aracılığı ile yapılması amacına yöneliktir. Bu nedenle bilgisayarlaştırılmak istenen işin mevcut mantığı bir şekilde yazılıma da yansılıtılmak zorundadır.
Veri = Her tür yazılım mutlaka bir veri üzerinde çalışmak durumundadır. Veri işlemeyen yazılımın geliştirilmesi söz konusu değildir. Söz konusu olan veri dış ortamdan alınabileceği gibi yazılımın içerisinde de üretilebilir. Zaten yazılımın temel amacı veriyi bilgiye dönüştürmektir.
İnsan = Doğal olarak yazılımın insan bileşeni iki boyutludur. Yazıl
Yorumlar
Hatta kimilerine göre "bu sıra", "bu teknik" yani işin mahiyeti değil "usulu"; işin mahiyetinden daha önemli oluyor ve haş'a sırayı şaşırana tekrar abdest almasını, abdestin olmadığını telkin ediyorlar.
O çocuk ya da (noluyor yahu odaya sakallı beyazlar içinde takkeli bir adam girdi) diğer bir kişi için teferruattan daha önemlidir olan ilk etapta işin mahiyetini bilmektir. Kişi işin mahiyetini bildikten sonra ister teferruata uyar, ister uymaz.
Hatta kimilerine göre "bu sıra", "bu teknik" yani işin mahiyeti değil "usulu"; işin mahiyetinden daha önemli oluyor ve haş'a sırayı şaşırana tekrar abdest almasını, abdestin olmadığını telkin ediyorlar.
O çocuk ya da (noluyor yahu odaya sakallı beyazlar içinde takkeli bir adam girdi) diğer bir kişi için teferruattan daha önemlidir olan ilk etapta işin mahiyetini bilmektir. Kişi işin mahiyetini bildikten sonra ister teferruata uyar, ister uymaz.